Silnik Wankla, znany również jako silnik rotacyjny, jest unikalnym rozwiązaniem konstrukcyjnym, które odróżnia się od tradycyjnych silników tłokowych. Opracowany przez niemieckiego inżyniera Felixa Wankla, ten innowacyjny typ silnika spalinowego zyskał sławę ze względu na swoją kompaktową budowę, gładką pracę i wysoką wydajność.
Budowa silnika Wankla
W przeciwieństwie do klasycznych silników, silnik Wankla nie posiada tłoków, korbowodów ani wału korbowego. Zamiast tego, jego sercem jest obracający się trójkątny rotor, który przesuwa się wewnątrz owalnej komory spalania. Ten unikatowy mechanizm sprawia, że silnik Wankla jest znacznie mniejszy i lżejszy w porównaniu z silnikami tłokowymi o tej samej mocy.
Cykl pracy silnika Wankla
Cykl pracy silnika Wankla składa się z czterech faz: pobierania mieszanki paliwowo-powietrznej, sprężania, zapłonu i rozprężania. Rotor podczas obrotu przemieszcza się wewnątrz komory, wykonując te kolejne etapy w sposób ciągły. Taka budowa zapewnia płynną i cichą pracę silnika, a także umożliwia uzyskanie wysokiej prędkości obrotowej.
Zalety i wady silnika Wankla
Główne zalety silnika Wankla to jego zwarta konstrukcja, wysoka moc przy niewielkiej masie, a także niskie wibracje i hałas podczas pracy. Ponadto, silnik ten charakteryzuje się dobrą sprawnością cieplną i niższym zużyciem paliwa w porównaniu z tradycyjnymi jednostkami tłokowymi.
Jednym z wyzwań w konstrukcji silnika Wankla jest zapewnienie skutecznego uszczelnienia komory spalania. Ponadto, ze względu na specyfikę pracy, silnik ten może wykazywać pewne problemy z trwałością niektórych elementów, takich jak uszczelki.
Zastosowanie silnika Wankla
Silniki Wankla znalazły zastosowanie głównie w samochodach sportowych i motocyklach. Były one używane między innymi w kultowych modelach Mazdy, takich jak RX-7 i RX-8. Poza motoryzacją, silniki rotacyjne Wankla są również wykorzystywane w samolotach, łodziach i generatorach prądu.
Toyota Bydgoszcz – strona. Salon samochodowy
Pomimo swoich zalet, silniki Wankla nie zdominowały rynku motoryzacyjnego. Wiązało się to między innymi z trudnościami w spełnieniu norm emisji spalin przez te jednostki napędowe. Niemniej, nadal stanowią one interesującą alternatywę dla klasycznych silników tłokowych.